Bolivia - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Matthijs & Marike Meijer - WaarBenJij.nu Bolivia - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Matthijs & Marike Meijer - WaarBenJij.nu

Bolivia

Blijf op de hoogte en volg Matthijs & Marike

13 December 2016 | Bolivia, La Paz

De afgelopen twee weken zijn we in Bolivia geweest. Dit is een van de hoogst gelegen landen ter wereld. Het ligt ingesloten tussen Peru, Brazilië, Paraguay, Argentinië en Chili. Bolivia is twee keer zo groot als Frankrijk en is een ontwikkelingsland. Zo'n 45% van de bevolking leeft onder de armoedegrens. Dit is goed te merken in de steden. Huizen zijn armoedig, kinderen zien er onverzorgd uit een veel mensen proberen iets te verkopen om toch een inkomen te genereren.

Op de grens tussen Peru en Bolivia ligt het Titicaca meer. Dit is het hoogste grote bergmeer ter wereld op 3810 meter boven zeeniveau. Aan de kant van Peru liggen de ‘Floating islands’. Op deze drijvende eilanden gemaakt van riet leeft de Uro stam en we zijn even bij een familie op bezoek geweest. Ze maken daadwerkelijk alles van riet: hun huizen, boten en dus ook het eiland waarop ze leven! Het is heel bijzonder om te zien. De mensen lopen in traditionele kleding en proberen hun handgemaakte kleden en producten te verkopen. We vroegen ons wel af wat nog echt is een wat voor de toeristen gedaan wordt. Als afscheid werd namelijk een lied voor ons gezongen: ‘My Bonny is over the ocean…’

Aan de Boliviaanse kant van het meer liggen de eilanden Isla del Sol en Isla del Luna, waar we met de boot naar toe zijn gegaan vanuit Copacabana. Van het eerste eiland komen de Inca’s oorspronkelijk, voordat ze een groot deel van het westen van Zuid-Amerika veroverden. Het is bijzonder om te zien hoe deze mensen in zulke barre omstandigheden konden overleven. Het is er erg droog en warm, maar ook erg mooi.

Op dit moment is de noodsituatie van kracht in Bolivia ivm de droogte. Ondanks dat het nu regenseizoen is, heeft het op veel plekken nog niet geregend. We merkten dit ook toen we in de stad La Paz waren. Op sommige plekken was er gewoon geen stromend water. La Paz is een grote stad die volledig ligt ingesloten door de bergen. De straten zijn er smal en steil en ze lopen over van de mini-busjes. Dat is namelijk het vervoermiddel waar iedereen gebruik van maakt. Tot 2006 was een van de belangrijkste toegangswegen naar La Paz de ‘Death road’. Naar schatting kwamen hier per jaar zo'n 200 tot 300 mensen om doordat ze van de zeer steile hellingen afreden. Gelukkig is er tegenwoordig een nieuwe en veel veiligere weg. De death road wordt nu alleen nog maar gebruikt door toeristen om overheen te fietsen. Natuurlijk hebben we dit gedaan en het was echt super gaaf! De uitzichten over de bergen en het oerwoud waren echt schitterend! Gezien de breedte van de weg (gemiddeld zo’n vier meter) en het ontbreken van vangrails konden we goed begrijpen waarom het hier zo vaak is misgegaan met (vracht)verkeer wat elkaar moest passeren.

De grootste bezienswaardigheid van Bolivia is de zoutvlakte van Uyuni. Deze zoutvlakte van meer dan 10.000km2 ligt op 3650 meter hoogte en is heel bijzonder om te zien. Door de weidsheid verdwijnt de diepte en is het leuk om foto’s te maken. Verder naar het zuiden bestaat Bolivia vooral uit woestijn. Maar ook dit is prachtig door de vele verschillende soorten en kleuren gesteente. We hebben drie dagen in een 4wheel drive gezeten en ons geen moment verveeld.

Wist je dat:
- Een lokale bus of boot pas vertrekt wanneer bij propvol zit?
- Er bij elke lunch en elk diner soep wordt geserveerd?
- We een overnachting hebben gehad van €4,-?
- Er erg weinig huizen zijn die volledig zijn afgebouwd?
- We bij elke keer dat we de was lieten laten doen, wel iets van ondergoed of kleding kwijt waren bij het ophalen hiervan?
- Marike met haar been in een diepe put is gevallen midden op straat en gelukkig niets heeft gebroken?
- Matthijs na 2 weken eindelijk gewend is geraakt aan die hoge hoogte?
- We allebei wel een keer geëlektrocuteerd zijn onder de douche?
- We heel blij zijn met het drinkwater uit de kraan in Nederland?
- Matthijs erg verbaasd is over de Spaanse taaltalenten die Marike heeft?

Antwoorden op de vragen van Peru:
1. Waar: de locals wilden vaker met ons op de foto. Die afritsbroeken zijn echt super stoer ;-)
2. A en B: Eigenlijk ontbrak alles op het toilet: toilet papier, wc-bril, slot en licht. In Bolivia ontbrak zelfs het water meestal.
3. De eerste twee weken hebben we op 10 verschillende plekken geslapen.
Helaas is er geen winnaar, maar Anoeska zat er wel heel dicht bij.

• 13 December 2016 - 18:25

Anneke:

Alweer zo'n schitterend verhaal, echt om van te smullen.
    Alsof je er zelf bij bent.
    Dat fietstochtje lijkt mij wel iets

• 13 December 2016 - 19:42

Ria 't Hart:

Leuk om jullie verslag te lezen en er zo een klein beetje bij te zijn. Veel plezier....
    groetjes
    Ria

• 14 December 2016 - 14:25

Anoeska:

:-)
    mmm...helaas geen nieuwe vraag. Maar de wistjes en datjes maken wel weer veel goed. Tjonge...jullie maken wat mee.

Liefs!

• 16 December 2016 - 23:42

Kees En Ria:

Hoi Matthijs en Marike
    Wij zijn aan de andere kant van de wereld waar het ook heel droog en te warm is.
    Met schitterende natuur en bezienswaardigheden. Zondag zijn we in Sydney. Op 9 januari 2017 in Tasmanië.
    Wij zijn ook in die driehoek Peru, Bolivia en Chili geweest.
    De Daed Road heeft Kees ook gefietst vonden jullie dat niet spannend? Die afdaling.
    Nog veel plezier en misschien komen we elkaar nog tegen!

Kees en Ria

• 20 December 2016 - 10:04

Vincent En Lysbert:

!!ER IS ER EEN JARIG HOERA HOERA!!

Tof dat jullie met lokaal vervoer reizen, dat geeft gelijk een mooie inkijk in het leven daar.
    Het dino-filmpje op de facebook pagina is legendarisch!!

Veel plezier verder op jullie reis en we kijken uit naar jullie volgende blog.

• 20 December 2016 - 13:16

Oma:

Matthijs, hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag ! Ook Marieke de gelukwensen. Maak er maar een feestdagje van.
    Jullie reisverslagen met veel plezier gelezen , en geniet er maar van.
    Ik lees , dat alles goed is met jullie , met mij is ook alles Okee
    Breng de feestdagen met z'n tweetjes gezellig door
    liefs, Oma

• 20 December 2016 - 21:40

Ome Jack En Lieske:

Matthijs,

Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag.
    Hopelijk mogen er nog heel veel volgen, want wij denken dat jullie nog lang niet zijn uitgereist.
    Maak er van vandaag maar een extra feestje van samen met Marieke.
    Groetjes Jack en Lieske

• 21 December 2016 - 21:47

Gertjan :

Haa M&M,

Leuk om lezen dat jullie al veel gezien en beleefd hebben! De Dodeweg klinkt ala gevaarlijk, tof dat jullie het aangedurfd hebben, natuurlijk zegt ze ;)

Gave foto's van de zoutvlakte, echt bijzonder. Kwam mij ergens bekend voor ook van V&L, krijgen jullie alle vier een lintje voor van mij hehe

Kijk uit naar het volgende verhaal!!

Greetz G