Nieuw-Zeeland, noordereiland - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Matthijs & Marike Meijer - WaarBenJij.nu Nieuw-Zeeland, noordereiland - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Matthijs & Marike Meijer - WaarBenJij.nu

Nieuw-Zeeland, noordereiland

Blijf op de hoogte en volg Matthijs & Marike

09 Januari 2017 | Nieuw Zeeland, Wellington

Een droom komt uit: we zijn in Nieuw-Zeeland! En wauw, wat is het hier mooi! Alles is groen, er is zoveel natuur en er zijn zelfs verschillende bomen die in bloei staan. Met de bus gaan we van bezienswaardigheid naar bezienswaardigheid en het landschap verandert steeds. De ene dag rijden we langs de kust met mooie witte stranden en beboste eilandjes in de oceaan. De andere dag rijden we door het binnenland met glooiende heuvels en een besneeuwde vulkaan op de achtergrond. Veel huizen (lees villa’s) staan tegen de heuvels aangebouwd en hebben een prachtig uitzicht over een baai. Bloemen staan in bloei en bijzondere vogels zingen bijzondere liedjes. We genieten enorm! En nu zijn we nog steeds op het Noordereiland. Iedereen die we ontmoeten zegt dat we snel naar het Zuidereiland moeten gaan omdat het daar nog veeel mooier is. We zijn daar nu naartoe onderweg en we zijn benieuwd!

Nieuw-Zeeland bestaat uit een Noorder- en Zuidereiland en veel kleine eilandjes. Het is acht keer groter dan ons koude kikkerlandje en heeft nog geen vijf miljoen inwoners. Alles wat je hier wilt doen en kopen is aanzienlijk duurder dan in Nederland. Je moet er dus wel wat voor over hebben om dit prachtige land te zien ;-)

Op het Noordereiland vonden we alle Geothermische activiteit indrukwekkend. Op verschillende plekken komt vulkanische activiteit boven en dit zorgt voor bijzondere plekken. Zo is er een stand waar je met laag water een kuil kunt graven (hot water beach). De kuil vult zich dan met heet (!) water. Het is raar om niet je voeten te branden aan het hete zand, maar aan bijna kokend water. Bij de stad Rotorua is zoveel Geothermische activiteit dat het er steeds naast rotte eieren (zwavel) ruikt. Hier zijn veel geisers, warm water baden, kokende modderpoeltjes en putjes waar zwaveldamp uit komt. Gisteren konden we na een wandeling van een paar uur in een natuurlijke warm water bron ontspannen. Heerlijk! Ook hier was het water zo warm dat we regelmatig af moesten koelen in de rivier.
Het hoogtepunt van de afgelopen twee weken was letterlijk en figuurlijk het lopen vaak de Tongariro crossing. Dit is een van de mooiste vulkanische wandelingen van Nieuw-Zeeland. Het is een tocht van 18 km en het geeft een fantastisch uitzicht over de omgeving en het vulkanische gebied wat ontstaan is na de uitbarsting van Mount Tongariro.

En begin je nu ook al de kriebels te krijgen om naar Nieuw Zeeland te gaan?
Op naar het Zuidereiland!

Wist je dat….
- We de hele 1e kerstdag in het vliegtuig hebben gezeten?
- De nieuw zeelanders “Kiwi’s” worden genoemd?
- Deze Kiwi’s de jaarwisseling vieren om 21.30 uur, zodat de kinderen niet te lang wakker hoeven te blijven?
- De jaarwisseling word gevierd met ijsjes en veel alcohol, dus geen oliebollen en champagne?
- Matthijs toevallig iemand tegen kwam op straat, die hij 9 jaar geleden in Australië heeft leren kennen? Wat is de wereld dan toch weer klein hè.
- Marike in 1 minuut tijd wel 100 wandelaars wist te passeren op de vulkaan?

Antwoorden quizvragen Chili,
1. B, Wij hebben veel meer honden dan katten of ratten gezien op straat.
2. A.2 In Peru werd veel cavia gegeten.
B.3 In Bolivia werd veel kip gegeten.
C.1 In Chili werd veel Completo (hotdog) gegeten.
3. Met name in Chili rijden de buschauffeurs als gekken op de weg. Matthijs kreeg complimenten voor zijn Europese rijgedrag.

• 10 Januari 2017 - 11:15

Ria:

groetjes van de fysio's van DTB

• 13 Januari 2017 - 19:37

Gertjan :

Hee M&M,

Gaaf om jullie verslag weer te lezen! Ben benieuwd of het zuiderlijke eiland de verwachtingen kan waarmaken! :p.. hier kunnen we kijken naar witte ijspegels op de weg, dus geen rottend zwavel en gekookt water aan je voeten! Complimenten aan Marike voor je conditie meissie, keep on movinggg hehe

Greetz
    GJ

• 13 Januari 2017 - 19:37

Gertjan:

By the way, maandag eerste werkdag at Maasstad, spannnendddd

• 15 Januari 2017 - 20:28

Annemieke:

Leuk hoor jullie verhalen. Martijn Koorneef is op dit moment ook in Nieuw Zeeland. Wie weet zie je elkaar. Leuk om zo van twee kanten bestookt te worden met mooie plaatjes belevenissen.

• 19 Januari 2017 - 19:21

Vincent En Lysbert :

Echt gaaf om ons eigen enthousiasme over NZ zo duidelijk terug te lezen in jullie verhaal, wat een super mooi land!! Zo te horen gekregen jullie volop, wij wensen jullie ook een hele mooie tijd op Zuidereiland!! Veel liefs, Vin & Lys

• 21 Januari 2017 - 19:48

Lia Van Der Neut:

Hoi Marike en Matthijs,

Getipt door tante Ria en met veel plezier alle berichten gelezen en foto´s bekeken.
    Wat een geweldig avontuur. Ik zie Indiana Jones-achtige taferelen in mijn gedachten.....
    Heel veel plezier nog toegewenst!

Hartelijke groeten van Lia

• 22 Januari 2017 - 15:54

Mama Ria:

wat een mooie foto's!! alsof ze rechtstreeks uit een reisgids zijn overgenomen.. wat zullen jullie je ogen de kost geven!! geniet ze verder en heel veel liefs uit zonnig en koud kikkerlandje! mam

• 22 Januari 2017 - 19:25

Edith:

Hallo Marike en Matthijs,
    Prachtig om zo met jullie mee te genieten, in verwondering over Gods schepping! Als je onze dochter Mary Ann en vriendin Conny soms tegenkomt: haar laatste bericht (10 uur geleden) kwam uit Te Anau en ze was "looking for a kiwi" ;) ..... Zij hebben nog 12 dagen voor de boeg.....wrsl richting het Noordereiland. Veel plezier en goede tijd !