Nieuw Zeeland, zuidereiland - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Matthijs & Marike Meijer - WaarBenJij.nu Nieuw Zeeland, zuidereiland - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Matthijs & Marike Meijer - WaarBenJij.nu

Nieuw Zeeland, zuidereiland

Blijf op de hoogte en volg Matthijs & Marike

27 Januari 2017 | Nieuw Zeeland, Christchurch

De afgelopen 2 weken zijn we met een auto over het Zuidereiland van Nieuw-Zeeland gescheurd en wat is het hier fantastisch! Het ene natuurpark is nog mooier dan het andere. We zijn de reis over het Zuidereiland begonnen bij het Abel Tasman Nationaal park. Om daar een wandeling te kunnen maken, werden we met een boot naar een afgelegen gebied toegebracht. Na enkele dagen regen was het die dag gelukkig heerlijk weer. Door de weerkaatsing van de zon in het water, was het water diep blauw van kleur en dit stak prachtig af tegen het witte zandstrand en de groen beboste berghellingen. Na een wandeling van een paar uur vond Matthijs een klein strandje waar die dag nog niemand was geweest. Het was wel een kleine uitdaging om er te komen: we moesten met onze tassen boven ons hoofd door de zee lopen. Maar wat was het heerlijk om hier op het strand te liggen en te genieten van het mooie weer en de prachtige schepping. Stel je voor: een privé strandje, een blauwgroene zee, een strakblauwe lucht en wit zand...

Andere mooie plekken waar we geweest zijn, zijn Mount Cook en Milford Sound. Deze laatste is een fjord dat ooit is uitgesleten door een gletsjer. Ook hier troffen we het met heel mooi weer. De boot voer door de fjorden heen en onderweg zagen we grote watervallen met regenbogen er in. Op de rotsen lagen zeeleeuwen te luieren in de zon en er was zelfs een dolfijn die een klein stukje met de boot mee zwom. Om bij Mount Cook te komen, reden we eerst langs een groot meer met prachtig blauw water. Het was nog blauwer dan de lucht. Op de achtergrond verscheen de besneeuwde bergtop van Mount Cook, die bekend is van Lord of the Rings. Het was echt een plaatje! We hebben dan ook een paar prachtige wandelingen gemaakt in dit gebied.

Maar helaas, niet alles is perfect in Nieuw-Zeeland. Ondanks dat we het op bovenstaande dagen heel erg getroffen hadden met het weer, heeft het de rest van de twee weken veel geregend. De Kiwi’s noemen dit de slechtste zomer in 20 jaar. Korte tijd nadat we over een bergpas gereden hadden, werd deze afgesloten i.v.m. overstromingen. Op een andere plek is het na ons vertrek gaan sneeuwen. We zijn dus erg gezegend dat we hier geen last van hadden en dat we in de parken heel mooi weer hadden.

In de stad Christchurch zijn we geschrokken van de gevolgen van de vele aardbevingen die er zijn. Er zijn er zo'n 10.000 per jaar in Nieuw-Zeeland. Gelukkig zijn ze lang niet allemaal te voelen. De gevolgen van een grote beving in 2011 zijn in Christchurch nog wel erg zichtbaar. Matthijs kent de stad helemaal niet meer terug sinds zijn vorig bezoek in 2008. De helft van de gebouwen in de stad moest worden afgebroken en dit zorgt voor veel kale plekken. Hele wijken moesten gesloopt worden. Het is bizar om te zien hoe de kathedraal iedere keer een stukje verder instort. Er is namelijk nog niet besloten wat men met het gebouw gaat doen: restaureren of afbreken.

Momenteel zitten we bij iemand thuis die Matthijs heeft ontmoet in 2008. In deze wijk is duidelijk zichtbaar waar de grond het beste is om op de bouwen. De ene helft van de wijk is ingestort na de aardbeving en de andere helft staat nog overeind. De aardbeving van 3 maanden geleden was gelukkig niet in een grote stad maar aan de kust. Door de beving zijn een treinrails en de snelweg in zee beland. Het zal jaren duren voor de weg en de rails weer hersteld zijn.

Onze tijd in Nieuw-Zeeland zit er helaas bijna op. Vrijdag vliegen we door naar Australië, maar ook daar is het vast erg mooi en heet.

• 27 Januari 2017 - 09:44

Nelly Slagter (tante Nelly) :

Hallo Marike en Matthijs. We hebben je reis helemaal gevolgd, wat een mooie reis!
    En wat een prachtige foto's!
    Het is voor ons een mooi voorproefje waar jullie nu zijn! Wij gaan nl. 12 feb ook naar
    Nw.Zeeland. We starten in Christchurch, 2 weken op Zuidereiland, dan over naar
    Noordereiland, daar ook 2 weken, en vervolgend nog 2 weken Australië, daar alleen
    Naar Sidney en Melbourne (familiebezoek).
    Henk is al eerder in Nw Zeeland geweest dus hij herkent veel van jullie prachtige
    Foto's!
    Fantastisch dat jullie dit doen er er ook zo van genieten! Leuk om jullie zo te volgen!
    Fijne tijd nog en ga door met genieten! Behouden reis!
    Oom Henk en tante Nelly.

• 27 Januari 2017 - 19:03

Sofia Bakker:

Wat een mooie foto,s. Wat een mooie verhalen. Die ervaring vergeet je nooit meer. Mathijs en marike geniet verder van jullie mooie rondreis. Liefs sofie.

• 27 Januari 2017 - 19:45

Nel De Keizer:

Hallo Matthijs en Marike,
    Ben wel een beetje jaloers op jullie. Wat hebben jullie al veel mooie,overweldigende dingen meegemaakt
    Leuk om jullie berichten te lezen.
    Ben benieuwd naar de Australische belevenissen.
    Het ga jullie goed, wees wel voorzichtig, want thuiskomen is ook straks weer belangrijk hoor!!!
    Lieve groet, Nel

• 28 Januari 2017 - 12:41

Marijke:

Leuk hoor Marike en Matthijs! Mooie plaatjes. Groetjes en veel plezier verder!

• 28 Januari 2017 - 16:19

Adinda:

Hi M&M,

Heerlijk hoor! Mooie foto's en leuke verhalen. Geniet ervan en voor nu ook veel plezier ook in Aussieland. Lekker kangeroes spotten en eten met de BBQ op het strand.

• 30 Januari 2017 - 09:55

Cees:

Mooi om wat mee te genieten met jullie.....geniet vooral

• 02 Februari 2017 - 08:26

Papmam:

prachtig, jullie verhalen, en die mooie foto's! heel fijn dat jullie zo genieten samen!! lekker weer daar zeg! veel liefs en groetjes uit kikkerlandje, geniet verder! wij doen het hier met kwakkelwintertje! niks mis mee, maar de schaatsen blijven in de kast voorlopig..