Indonesië - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Matthijs & Marike Meijer - WaarBenJij.nu Indonesië - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Matthijs & Marike Meijer - WaarBenJij.nu

Indonesië

Blijf op de hoogte en volg Matthijs & Marike

02 Maart 2017 | Indonesië, Batavia

Australië en Indonesië worden alleen gescheiden door de Timorzee, maar wat is er een hemelsbreed verschil tussen deze twee naties! Na een uur vliegen stapten we een hele andere wereld binnen. Het eerste wat opviel toen we het vliegveld uit kwamen, is de drukte. In de steden krioelt het van de mensen. Iedereen scheurt met scooters en auto’s langs elkaar heen, zonder zichtbare verkeersregels. Straatjes zijn uitzonderlijk smal en in de steden lijkt elke centimeter volgebouwd te zijn. Dit moet ook wel, want er wonen in dit land meer dan 258 miljoen inwoners. Oké, het is ook wel 50x groter dan ons land, maar toch. Alleen in de hoofdstad Jakarta wonen al 17 miljoen mensen. De Indonesische archipel bestaat uit 17.508 eilanden waarvan er zo’n 6000 bewoond zijn. De eilanden die wij bezocht hebben, hebben allemaal hun eigen karakter.

Bali is echt het toeristische eiland. De topattracties zijn de Tanah Lot tempel (deze is alleen bij laag water te bereiken), een monkey forrest en Ubud. Ubud is de culturele hoofdstad van het land. De mensen zijn hier erg creatief en maken de mooiste schilderijen en houtsnijwerken. Overal word je aangesproken om het een of ander te kopen. Vaak is het moeilijk om nee te zeggen omdat alle prijzen zo laag liggen. Je kan in Bali heerlijk met z’n tweeën uit eten voor IDR 100.000. Dit is nog geen zeven Euro. Om het eiland te verkennen hebben we een scooter gehuurd voor €3,50 per dag. Dit was in de grote stad Denpasar wel een uitdaging omdat het vreselijk druk was. Soms moesten we ons er gewoon tussen persen met de scooter terwijl er eigenlijk geen ruimte was. Maar Matthijs is mijn held, hij heeft heel goed gereden!
Dat alle prijzen zo laag liggen is voor ons natuurlijk leuk, maar hierdoor verdienen de mensen weinig. Ze krijgen bijna niks voor de vele uren die ze werken. Het minimumloon ligt namelijk rond de 100 Euro per maand, maar de meeste mensen verdienen nog geen 50 Euro. Logisch dat iedereen wat bij probeert te verdienen aan de toeristen. Een nadeel is wel dat wij ons regelmatig ‘opgelicht’ voelen, ook al proberen we nog zo goed op te letten.

De Gili eilanden die voor de kust van Lombok liggen, worden gezien als een paradijs. Ze staan bekend om de mooie stranden en het prachtige koraal. Hier hebben we een boottocht gemaakt en gesnorkeld. Matthijs heeft zelfs een klein haaitje en een reuzen schildpad gezien. Het was schitterend. Maar de eilanden zijn wat ons betreft te toeristisch. Ook was hier goed zichtbaar dat Indonesië een groot probleem heeft met afval. De straten, stranden en goten liggen vol met plastic.

Lombok wordt nog door relatief weinig toeristen bezocht. Terwijl we met een scooter vier dagen over het eiland reden, werd er steeds naar ons gezwaaid en veel kinderen riepen ‘hello!’. Tijdens ons rondje kwamen we langs mooie stranden waar vissers aan het werk waren en waar we in de schaduw konden zitten onder kokospalmen. De kinderen kwamen hier zelfs heel verlegen met ons zwemmen. In het binnenland hadden we een prachtig uitzicht op de Rinjani vulkaan terwijl aapjes nieuwsgierig keken of we voedsel hadden laten slingeren. Aangezien het nog steeds regenseizoen is, waren er een paar prachtige watervallen midden in de jungle. Ook hebben we hier een wandeling gemaakt met een gids door de rijstvelden. Schitterend!

Java is ook weer een heel ander eiland. Het is veel verder ontwikkeld met bijvoorbeeld een goed trein en bus netwerk. Maar ook hier is het opvallend om te zien hoe mensen bezig zijn met het verdienen van hun dagelijkse rijst. Tijdens een treinreis van 500km zagen we vrijwel constant rijstvelden en mooie rijstterrassen. Overal zie je mensen bezig met het planten, oogsten en drogen van rijst. Het is een arbeidsintensief proces. We hadden er nog niet eerder bij stilgestaan hoeveel werk er zit in een kilootje rijst. We zijn dankbaar dat wij onze rijst ‘gewoon’ in de winkel kunnen kopen tegen te lage prijzen! Op Java hebben we de Prambanan tempel bezocht en onze kennis over de VOC opgefrist, maar we waren verder niet onder de indruk. Wat ons betreft hadden we Java over kunnen slaan.

Maar wat gaat de tijd snel! Het grootste gedeelte van onze reis zit er inmiddels op. Binnenkort gaan we aan de slag bij een project. Ons volgende berichtje komt waarschijnlijk vanuit Maleisië.

Wist je dat:
- Thuis is waar je Backpack is?
- We vaak staande werden gehouden door tieners die hun Engels met ons willen oefenen?
- 1 liter benzine €0,60 kost?
- We onze inboedel hier hebben gekocht? Deze pas in juli aankomt in Nederland?
- Marike 1 dag hoge koorts heeft gehad en Matthijs 1 dag uitslag op zijn huid had?
- We 1 nachten in een luxueus hotel hebben overnacht?
- Dit zelfs nog goedkoper is als een bed in een gedeelde slaapzaal in Australië?
- De mensen hier niet van badkamers schoonmaken houden?
- Er vaak foto’s van ons worden genomen in het openbaar?
- De procedure om een treinkaartje te kopen net zo ingewikkeld is als het aanvragen van een vergunning?
- We half april weer thuis komen?

• 02 Maart 2017 - 11:46

Nel De Keizer:

HALLO MARIKE EN MATTHIJS,

Leuk jullie uitgebreide bericht weer te lezen. Blijft spannend voor jullie en ons ook hoor.
    Ook de mooie plaatjes goed om te zien.
    Blijf goed voor jezelf zorgen, het goede voor de verdere reis.
    Heel veel groetjes,liefs, Nel de K.

• 02 Maart 2017 - 12:26

Marijke Van Weezel:

Leuk om jullie reisverslag te lezen en de fotos te zien. Lijkt me heel indrukwekkend die rijstvelden, een prachtig gezicht die terrassen. Heel veel plezier verder.
    Groetjes

• 02 Maart 2017 - 14:55

Kees En Anneke :

Wederom een schitterend verhaal, alsof je er zelf bij bent.
    Mooie foto's, leuk broekje Matthijs

• 02 Maart 2017 - 19:47

Cees Vijfhuizen:

Mooi verslag. Wat machtig prachtig dat je veel kunt zien en mee maken en............ lekker zwemmen. Zeldzaam mooie tijd hebben jullie zo samen. Geniet.........en ik blijf jullie volgen.

• 02 Maart 2017 - 22:57

Anoeska:

Nice:-)
    Wat een boel belevenissenweer bij elkaar.
    Leuk om jullie over 6 weken weer in NL te kunnen ontmoeten.

Groetjes en liefs,
    Anoeska

• 03 Maart 2017 - 12:07

Papmam:

heel fijn om weer nieuws over jullie belevenissen te lezen!! goed om te weten dat alles OK is!
    geniet ze verder! mooi verhaal, zegt daddy, die nu ook op vrijdag vrij is!...:-))) (nog 15 dgn werken en dan...?) lieve M en M, bedankt voor jullie berichten, en veel liefs!!

• 03 Maart 2017 - 14:47

Esmeralda Kreuk:

Hoi Marike,

Heerlijk om je reisverslagen te lezen, geniet er nog maar even van.

Groet, Esmeralda