Maleisië en Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Matthijs & Marike Meijer - WaarBenJij.nu Maleisië en Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Matthijs & Marike Meijer - WaarBenJij.nu

Maleisië en Singapore

Blijf op de hoogte en volg Matthijs & Marike

12 April 2017 | Singapore, Singapore

We zijn de uren aan het aftellen: over een paar uur zitten we weer in het vliegtuig. Maar voordat we gaan kijken we nog even terug op onze laatste twee weken in Maleisië en Singapore.

In onze vorige blog vertelden we over de weg door de jungle die we moesten nemen om van Indonesië naar Maleisië te gaan. Deze weg is vreselijk smal en vol met gaten en geulen. Op de weg terug naar Maleisië gebeurde waar we op de heenweg al bang voor waren. We reden midden in de nacht over een niet verlichtte weg van maximaal zes meter breed met een steil aflopende berm naast de weg. Midden in een dorpje kwamen we een vrachtwagen tegen met daarop een bulldozer. Onmiddellijk was het duidelijk dat dit niet ging passen. Eigenlijk moesten we beiden van de weg af, maar daar had de vrachtwagen duidelijk geen zin in. De buschauffeur had geen keus behalve ruimte maken omdat het recht van de sterkste hier geldt. We kwamen dan ook met de hele linkerkant van de bus in de berm te staan en de bus helde zwaar over naar links. Matthijs’ schoenen schoven bijna de bus uit en Marike zag de bus in gedachten al volledig kanten. Wat de chauffeur ook probeerde, hij kreeg de bus niet terug de weg op. De berm liep te stijl af. Ver naar voren kon hij ook niet omdat er een smalle brug kwam. Uiteindelijk stapt de chauffeur uit om de situatie eens goed te bekijken. Na 15 hobbelige en schuine meters naar achteren gereden te hebben, waagde de chauffeur weer een poging om de weg op te komen. En ja hoor, na heel wat geschraap met de onderkant van de bus over het wegdek stonden we weer veilig en wel op de weg. Wat waren we God dankbaar toen we weer veilig en wel aankwamen in Maleisië!

In Maleisië verbleven we bij vrienden in Kota Kinabalu (KK). Het was heel fijn om hier weer even tot rust te komen en om mee te draaien in het gezinsleven. De omgeving van KK is schitterend. De stad wordt omgeven door heuvels die allemaal groen bebost zijn. Steeds is er een prachtig vergezicht over de bergen en de dalen.
Een van de uitstapjes die we gemaakt hebben was naar een hotspring bij Mt Kinabalu. Toen we hier aankwamen moesten we even goed kijken hoe we ons moesten gedragen. Veel van de vrouwen liepen namelijk in zeiknatte kleding rond. Wat blijkt: men is hier gewend om met alle kleding aan te zwemmen. Ook de hoofddoek blijft gewoon om. Wat een verschil met hoe het er op de Nederlandse stranden aan toe gaat!
Maleisië bevindt zich ook in de tropen en hierdoor is het elke dag boven de 30°C. We merken dat de warmte en de hoge luchtvochtigheid ons erg veel energie kost en daarom zijn we nog een paar dagen naar een backpackers resort gegaan. Het is een prachtig plekje ver van de stad dat alleen per boot bereikbaar is. Het strand is hagelwit en we keken uit op een beboste baai met een paar hutjes. Het was heerlijk om het water in te kunnen duiken om af te koelen en om een stuk te kajakken. Maar we merkten wel dat we niet in een 3 sterren resort zaten: de douche had geen douchekop, en als er waterdruk was dan vloog de hele kraan er af wanneer je er aan draaide. We misten de douchekop dus niet echt ;-)

De laatste stop van onze reis is Singapore. Alhoewel we meer van de natuur houden dan van de stad, heeft deze stad ons positief verrast. De stad is heel schoon, modern en er is veel aandacht voor architectuur en cultuur. Singapore is een van de meest welvarende landen ter wereld met een van de drukste havens ter wereld en dat is te zien. We hebben tot nu toe geen vervallen huis ontdekt. Het lijkt er op dat alles wat vervalt gesloopt wordt, en wordt vervangen door een wolkenkrabber. Dit is noodzakelijk omdat er bijna 7 miljoen mensen wonen op een stukje grond ter grootte van de Noordoostpolder. Er zijn echter nog wel een paar oude wijken waarin een gezellige sfeer hangt.

Gisteren waren we onder andere bij ‘Gardens by the bay’, een groot park wat elke dag druk bezocht wordt. Behalve dat we mooie planten en tulpen hebben gezien, worden er elke avond prachtige lichtshows gegeven. Het was echt gaaf om te zien.
Singapore wordt volledig ingesloten door Maleisië, maar het verschil tussen deze twee landen is echt enorm. Waar Maleisië amper lijkt te weten wat een toerist is, haalt Singapore alles uit de kast om het toeristen naar de zin te maken. Op het vliegveld zijn zelfs gratis bioscopen en tuinen om het wachten te veraangenamen. We gaan zo maar een filmpje pakken en stappen dan in het vliegtuig. Tot snel!

• 12 April 2017 - 19:23

Gertjan:

Hee M&M,

Wat leuk dat jullie het goed hebben gehad en spannende tocht geweest nog naar Maleisië! Grappig zeg dat Singapore zoveel anders is, veel kijkplezier op het vliegveld :p In Rotterdam alles spik en span dus welkom terug straks!! Goede reis !!

• 12 April 2017 - 20:01

Cees:

welkom in kikkerland.

• 12 April 2017 - 22:20

Ria:

hallo wereldreizigers!
    wat een prachtig en spannend verhaal is dit weer!!
    we kijken ernaar uit om jullie straks op Schiphol weer in de armen te kunnen sluiten! intussen een heel goeie vlucht gewenst! en tot gauw! m

• 12 April 2017 - 22:57

Vincent & Lysbert:

Hey Matthijs en Marike,
    Leuk verhaal weer om te lezen. Dat recht van de sterkste op de weg is een bijzondere ervaring en hebben we zelf soortgelijk ook eens in Bolivia meegemaakt. Dikke opluchting als je zoiets dan weer hebt overleefd ;) Goede reis terug en tot snel!!

• 13 April 2017 - 06:59

EenL:

Super tof dat jullie bij ons waren!
    En Goede Vrijdag is een mooie dag om 'thuis' te komen denk ik.
    Tot in Nederland.

• 13 April 2017 - 08:38

Anneke:

Nu spreken de foto's die we gezien hebben ook boekdelen.
    Zo mooi, maar nog mooier is om jullie straks weer dicht bij ons te hebben!
    Veel liefs pa en ma