Australië - Reisverslag uit Darwin, Australië van Matthijs & Marike Meijer - WaarBenJij.nu Australië - Reisverslag uit Darwin, Australië van Matthijs & Marike Meijer - WaarBenJij.nu

Australië

Blijf op de hoogte en volg Matthijs & Marike

11 Februari 2017 | Australië, Darwin

Bij Australië denken we vaak aan al de kangoeroes, koala’s, krokodillen, backpackers en de natuur parken. En ja, al deze dingen hebben we hier in overvloed gezien. Maar we hebben ook veel nieuwe dingen geleerd. Wist je bijvoorbeeld dat Australië 185x groter is dan Nederland? En dat het in 1606 voor het eerst is ontdekt door een Nederlander? En dat maar 1% van de bevolking een Aboriginal is? En dat Australië in WO II ook gebombardeerd is? Door het reizen leren we veel over de landen waarin we komen.

Onze reis door Australië begon in Sydney. Hier hadden we afgesproken met een kennis van Matthijs (David) die hij tijdens zijn vorige bezoek aan dit land heeft ontmoet. David heeft ons een tour gegeven langs de highlights van Sydney zoals het Operahouse, de botanicalgardens en de harbourbridge. Daarna bracht hij ons naar zijn vakantiehuis in de Blue Mountains. Wat een prachtig gebied is dat! Het doet en beetje denken aan de Grand Canyon in Amerika, maar dan bebost. Na hier een paar dagen te zijn geweest (en na een bezoek aan de Hillsong kerk), hebben we een auto gehuurd en zijn we naar Brisbane gereden. Het was een lange rit (1200km), maar zeker de moeite waard. Onderweg kwamen we langs het ene na het andere strand. Hier hebben we dan ook goed gebruik vaak gemaakt. Het is hier namelijk hoogzomer en de temperaturen liggen standaard boven de 30°C. Daarnaast zijn de stranden ook nog eens super mooi. Het water is helemaal helder blauw/groen en het zand prachtig wit. Het was heerlijk om even in af te koelen in de golven! Een stuk verder op de route konden we in een ander vakantiehuis van David overnachten. Dit huis stond aan het einde van een boerenweg in het Dorrigo national park. Het was fijn om af te koelen in zijn privérivier. Maar ons hoogtepunt is toch wel de prachtige natuur en bijzondere dieren, we hebben zelfs 2 dolfijnen zien zwemmen langs de kust.

Na deze rit stond een bezoekje aan Darwin op het programma. Dit ligt in het noorden van Australië en hier heerst een tropisch klimaat. We zitten nu midden in het regenseizoen en dat hebben we gemerkt. Dagelijks komt de regen met bakken uit de hemel, soms onophoudelijk voor dagen achter elkaar. Een voordeel hiervan is wel dat het lekker afkoelt naar gemiddeld 30°C. Door de vele regen zijn wegen in natuur parken afgesloten. We hadden beter een 4wheel drive met snorkel kunnen huren in plaats van een 2wheel drive. Op een goede dag hebben we wel het Lichfield National Park kunnen bezoeken waar we mooie en grote watervallen hebben gezien. Helaas mochten we daar niet zwemmen ivm. krokodillen in het zwemwater. Een andere dag hebben we een boottochtje gemaakt over een rivier met veel krokodillen. Het werd duidelijk dat je je hand niet over de reling moet steken, want die beesten kunnen hoog springen! De grootste krokodil die we zagen was zo'n 80 jaar oud en weegt 750kg. Ook hier hebben we dus niet gezwommen.

Tijdens onze tijd in Darwin verbleven we op de basis van de YWAM (Youth With A Mission). Het was fijn om hier even tot rust te komen na al het reizen en autorijden. Even geen rumoerige slaapzaal in een hostel en geen feestende backpackers om ons heen. Ja, ik weet het, we worden oud. Ook konden we onszelf even nuttig maken door in de tuin te werken en te poetsen. Das ook wel weer eens fijn na een paar maanden.

Iedereen weer de groeten voor nu. Ons volgende berichtje komt over een paar weken uit Indonesië. Mochten jullie nog tips hebben dan zijn ze van harte welkom.

• 11 Februari 2017 - 19:04

Lise (Lieske Die Af En Toe Bij Jack Is :):

Jullie zijn toch gelukzakken hé. Zitten wij hier in het wit - ook een prachtig gezicht - terwijl jullie de 30° voelen. Prettig toch!!!
    Geniet zalig verder van al het moois op jullie tocht. En ja, gewoon eens poetsen of werken in de tuin is eens wat anders dan reizen ha ha ha
    Vele groetjes, daar aan de andere kant van de wereld hé Matthijs en Marike ;-)

• 11 Februari 2017 - 22:46

Vincent & Lysbert:

Heey travelers,

Jullie geven ons wel weer inspiratie hoor mbt het reizen!!
    Leuk om weer even op de hoogte te zijn van jullie belevenissen.
    Pas maar op voor die krokodillen, Lysbert is eens bijna (+-1 meter) op een gaan zitten

• 12 Februari 2017 - 16:41

Adinda:

Klinkt goed allemaal hoor! Mooie foto's ook! Vooral de laatste in de hangmat met het boekje in de hand van Matthijs spreekt me aan.. inmiddels is deze in herdruk!
    PS: vanavond Bzv! ;-)

• 12 Februari 2017 - 19:49

Nel De Keizer:

Hallo M. en M.,
    Alweer een fantastisch uitgebreid verhaal. Het kan niet op. Het is prachtig voor jullie zoveel mooie dingen te kunnen beleven met elkaar. Mooie foto 's ook hoor.
    Nog heel veel plezier , het goede ,blijf waakzaam.
    Heel veel groeten,liefs,
    Nel de K.

• 16 Februari 2017 - 09:48

Ria 't Hart:

Heel leuk om steeds wat van jullie te horen en de foto's te zien!
    Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen in Indonesië.
    Goede reis verder,
    groetjes
    Ria

• 25 Februari 2017 - 17:22

Gertjan:

Hoi hoi M&M,

Jullie hebben een mooi stuk van de wereld mogen ervaren in Australië als je het mij vraagt. Wat een mooie plaatjes zijn het. Tof dat jullie bij YWAM zijn geweest, ook wel bijzonder hoe dat zich ontwikkelt heeft. Ben benieuwd naar jullie ho(s)tel overnachtingen, is dat allemaal een beetje goed gegaan tijdens de reis? Hebben jullie de spullen toch wel droog kunnen houden?

Heel veel plezier verder op Java, laat je niet gek maken door de mensenmassa's op Jakarta als je daar naar toe gaat :P

Groetjes,
    Gertjan

• 01 Maart 2017 - 17:10

Ria:

hallo M en M!
    Hoe gaat het inmiddels, na Bali, Lombok, en nu nog op Java? of al (bijna) onderweg naar Borneo?Intussen alweer een tijdje niets vernomen van jullie, dus je begrijpt het al: de spreekwoordelijke leeuwen en beren roeren zich weer.. We hopen gauw weer op een levensteken! liefs! m